Åhus Friidrott
"Löparnas dag" på VU dag 3
2021-07-11 18:00
Foto: Pär B, Malena T. Eric M, Stefan L

Under tredje och sista dagen av Världsungdomsspelen var det framför allt Guldgruppens löpare som äntrade Ullevis banor.

En del goda resultat tidigare under säsongen gjorde att det fanns vissa förväntningar på både framskjutna placeringar och bra tider om bara inte blåst o regn ställde till det.

Först ut denna söndag var Klara Israelsson i F15 som sprang 80 m. Klara är ny i klubben och testar frejdigt olika grenar. Att debutera på Ullevi vittnar om mod även om hennes danstalanger borde passa en viss kastgren.

Även Ludvig Hallberg var på banan o började med höjd o resultatet 1.22 m. Några anlag för svindel verkar inte "Ludde" besitta då han nästan direkt efter tog sig an stavhoppet och klarade 2.00 o en delad sjätteplats. Coolt!!

Äntligen dags för ett 800 meterslopp med hög klass. Vi pratar om F15 som omfattade fyra heat o totalt 40 tjejer. En vristtejpad Ella Törnblom -07 sprang än en gång på i princip sitt "pärs" - idag 2.38.81 min. Kanske, kanske hon skall fundera på lite längre sträckor trots allt....eller? Uthålligheten finns.

I P15:s 800 m fanns både Linus Linberg -06 och Mikel Månsson -07 på startlinjen. Linus som är en av Sveriges få spjutkastande 800 - meterlöpare satte ett prydligt "pärs" på 2.26.06 o då pratar vi om 5 - 6 sek. När andningen funkar då funkar löpningen.

För Mikel - 07 som gjort jättefina tider under våren o sommaren kanske, kanske hade hoppats på nytt "pärs" men nu landade han ca sekunden över efter ett bökigt första varv som ju 800 kan vara ibland. Vi skall dock observera att han har ett år kvar i åldersklassen o var bland 07 - orna nr 7 i Sverige!!!

Siste man ut på medeldistans för grönsvart var i P17 Arvid Jiwestam. Arvid har utvecklats mycket, mycket senaste två åren o "pärsade" - med över två sek - på nytt nu via 2.02.41 min o klar seger i B - heatet. Sammanlagt plats 10 i det 24 man starka fältet lovar gott framöver o en signal till löpcoach Emma H att hon är på rätt väg.

På 300 m för F15 fanns Nicole Björklund och Klara Israelsson. Distansen springs inte så ofta o vissa älskar att hata den. Nya pb för båda tjejerna via Nicoles 47.14 o Klaras 50.98 sek. Modigt o snyggt!

Årets VU är till ända o kanske inte alla resultaten blev enl egen målsättning men den erfarenhet av regnväder, sol, ny tävlingsmiljö etc etc som upplevts är mycket viktig att ta med sig in i mästerskapsperioden. Totalt sett en fullt godkänd insats med andra ord och begreppet tävling fick en annan dimension efter - med all respekt - alla "Veckans grenar" den senaste tiden.

/Mats L assisterad av Eric M, Pär B o Stefan L

IUSM dag 12022-03-12 22:35