Åhus Friidrott
Nedräkningen har börjat - Åhus Indoor till helgen
2024-01-31 08:00
Foton: anonyma volontärer

Äntligen dags för NÖ Skånes stora friidrottskick, inomhustävlingen i Liviushallen, Öllsjö kallad Åhus Indoor. Tävlingen arrangeras av Åhus FIK som glädjande nog i år slipper ta hänsyn till diverse restriktioner med anledning av de senaste årens pandemier.

Årets tävling pågår mellan den 2 och 4 februari där fredagskvällen ägnas åt alla släggkastares "sidekick" - Viktkastning. Under lördagen och söndagen tävlas det såväl i ungdomsklasser som senior - och veteranklasser. Vissa veterangrenar har dessutom sk DM - status.

När dessa rader revideras är 215 atleter anmälda som gör 501 starter. Anmälningarna kommer från Bålsta i norr via Stenungsund i väster och Högby o Färjestaden i öster till Ystad i söder. Bra geografisk spridning.

Tyvärr konkurrerar tävlingen med två arrangemang i Telekonsult Arena I Växjö - Växjö Inomhuskast och en Sprint/Stavtävling - och den arenans utmärkta tävlingsförutsättningar kan vi dessvärre inte konkurrera med - ännu. Det är mer och mer märkbart att de kommuner som satsar på rundbana inomhus har större attraktionskraft på de aktiva och deras tränings- och tävlingsbehov.

Flest starter gör arrangörsklubben, dvs Åhus FIK, men även KFUM Krstd och HAIS har en hel del till start. Dessutom har Simrishamn fått snurr på sin verksamhet vilket är mkt glädjande.

Klubbens egna starter fördelar sig klassvis enl:

- Veteraner - 16 starter

- MS + P19 - 17 starter

- P15 + P17 - 22 starter

- P11 + P13 - 13 starter

- KS + F19 - 11 starter

- F15 + F17 - 24 starter

- F11 + F13 - 62 starter

Totalt således 165 starter dvs ca 34 % utgörs av arrangörsklubbens aktiva. En helt OK siffra och då är inte våra medel- och långdistanslöpare aktuella med hänsyn till grenutbudet. Ej heller våra två yngsta grupper som får vänta något eller några år.

Bland våra egna aktiva som också tillhör Sveriges Topp 25 - statistik noterar vi bl a att nyblivna Sverigetvåan på F16:s 400 m - Elvira Helgesson - hoppar längd. Även i höjd finns två grönsvarta på listorna som i Livius hoppar  ja just det...höjd nämnligen Hannes Ericsson -08 och Olle Dahlholm -09. Multikonstnären Malte Håkansson -09 kommer att testa 60 m häck vilket blir spännande. Finns justa förutsättningar enl coach. Även Vera Frisk -08 skall bevisa att nysatta "pärset" i stav på 2.80 m bara var ett kort stopp på vägen uppåt. Dessutom har vi en handfull Viktkastare som nog vill bevisa ev SM - status. Vi både hoppas och tror att de som inte nämnts just här idag tar tillfället i akt och justerar sina "pärs" på hemmaplan.

I veterangruppens M75 gör Gunnar Neovius en sk "Gunnar" dvs ställer upp i alla fem grenarna. Ju äldre man blir destu klokare blir man...eller? Magnus Jiwestam är inte långt efter med fyra starter I M50. Bland tjejerna startar vår fd medel- och långdistansekvilibrist numera tränare, Emma Hallberg i K35 i samma grenar som sina barn Carl o Annie. Pratar vi prestigekamp? Även "veteran" Emil Zail - 87 ställer upp på 60 m men då bland seniorerna. Intressant utmaning!

Totalt sett kan vi glädjande nog konstatera att i F15, F13 o F11 görs överlägset flest starter. De populäraste grenarna är 60m och längd men även 60 m häck har lite överraskande en hel del "Kallurtalanger". Ser tyvärr lite tunnare ut i killklasserna.

Vi har valt att inte prognosticera våra aktivas chanser i 11 - och 13 årsklasserna utan återkommer efter tävlingarna med resultat, omdöme och förhoppningsvis mycket skratt o glädje.

Lycka till och gör gärna avtryck i Indoorhistorien!!

OBS - Uppdaterat tidsprogram för samtliga dagar nu tillgängligt under Åhus Indoor - fliken o i Easy Record!!!

// Mats L

2023-02-03 23:07