Många guldögonblick från Guldgruppen under Östersjöspelen
2021-08-30 20:49

Två dagar på Vägga IP, Åhus FIK hade en stor trupp på plats som flera rapporterat om nedan, och här kommer reportaget från Guldgruppen.

Anna Abrahamsson går från klarhet till klarhet. I Längd hoppade Anna återigen över 4 meter. Och i ett stort startfält i 80 m F15 gick hon till final med nytt PB vilket hon finputsade ytterligare i finalen. Sedan sprang Anna 300 m där även Klara Israelsson fanns med på startlistan och här slog Klara till med nytt PB. Även Nicole Björklund sprang 300 m och framför allt hoppade Nicole stav – som aldrig förr. Höjd för höjd, slog hon PB och slutade sedan på klubbrekord 2.40 m (både för F15 och F17) och tro mig – det rekordet kommer inte vara långlivat…. Grattis Nicole! Och vilket genrep inför seriematchen och kommande GM.

Vi hade många stavhoppare med från Åhus FIK och från Guldgruppen fanns förutom Nicole bl.a. Gustav Karlström som fick vänta länge innan han fick hoppa solo på de högre höjderna, 3.40 m slutade resultatet på med bra tips från Karlshamns tränare Bosse att ta med sig. Gustav skulle även prova en ny gren tresteg, men den tävlingen hann både starta och avsluta innan stavtävlingen var klar, men Gustav fick sedan hoppa sina sex hopp på ett ganska tomt Vägga IP med trötta ben, men ny gren ger PB, bara att arbeta vidare på tekniken hemma.

Hoppade gjorde även Elvira Helgesson som hoppade längd, stabilt som alltid. Elvira hade många grenar på programmet för att finslipa inför GM. Final i 60 m, silver i 600 m med nytt PB och seger på 200 m. Sprang gjorde även Mikel Månsson som vann 600 m i P15 överlägset, men utan kamp är det svårt att finputsa det PB han har, men otroligt vackert genomfört lopp.

Våra kastare fanns också på plats. Viktor Sällberg vann Diskus i P17. Isak Hjelm kastade orotroligt stabilt diskus och långt blir det om han bara klarar av att stå kvar i ringen. Kula och Höjd stod också på Isaks program - höjden är det orotroligt roligt att Isak återupptagit. Tilde Schack fanns också på plats i diskus och kula och vilka stötar i kulan som levererades. Grattis Tilde till att ha passerat 10 m linjen! Ytterligare en kastare som slog till med rejäl ökning av sitt PB var Ludvig Hallberg som i spjut kastade långt över 29 meter – snart är 30 m gränsen passerad – tålamod, tålamod. Även Ludvig var en av våra guldstavhoppare i den stora gruppen av stavhoppare från Åhus (lila gruppen hade också flera stavhoppare på plats) och Ludvig hade många fina försök på höjden som skulle innebära nytt personligt rekord – men idag föll tekniken inte helt på plats – men även det kommer snart. Finslipning inför GM även för honom.

Och som tidigare grupperna, Röda och Lila, rapporterat om så var sammanhållningen underbar med många påhejande föräldrar varvat med oss tränare som coachade de härliga aktiva vi har. Vi är en klubb som syns på arenorna, inte bara för fina resultat, utan minst lika mycket för den gemenskap vår klubb har och som vi delar med oss av på ett inkluderade sätt som vi ska vara stolta över.

//Kerstin