Guldgruppen glittrade till o röda smällde till
2022-07-25 20:40
Foto: Helena D, Magnus J, Sara K, Patrik H, Eva S och Lukas L

Idag var det första dagen av Sommarspelen som i år arrangeras under två halvdagar dvs den 25 o 26 juli.

Ibland blir tävlingsplaneringen inte alltid enl målsättningen men våra grönsvarta atleter levde i nuet vilket också visade sig i resultatlistan.

Allt är förvisso inte Guld som glimmar men det kan faktiskt glimma om vissa insatser ändå. Vi har ju - i grenubudet - valt att satsa på bl a långa häcklopp, hinder samt slägga och spjut samt stav.

Längdtävlingen kördes i klass Kvinnor med en rolig åldersspridning där Elvira Helgesson -08 tog en snygg tredjeplats på 4.82 m men även Lia Dahlqvist och Siri Lindgren hamnade långt fram. Matilda Svenssons insats var OK men där finns mer. I långa häcken dvs 300 m h blev Elvira H tvåa med Vera Frisk på fjärde(kanske Kalmarstavhoppet kändes i slutet) inför en begeistrad coach Sara.

Bland hindertjejerna gjorde Amanda Banke o Selma Strömstedt fullt godkända insatser även om Amanda hade problem med en tvivelaktig tejpning. Ny hinderbocksmodell bör vara Selma S med hänsyn till tekniken. Tyvärr fick Mikel M i P15 springa sitt hinderlopp ensam vilket är en stark mental prestation som han någon gång, någonstans kommer ha nytta av.

Från Röda gruppen blev det en hel del nya personliga rekord! I F17 slägga smällde hon till - inte helt överraskande - med nytt, snyggt PB med hela 6m på 44.21 m och namnet är Tilde Schack. Lägg namnet på minnet. Det blev även nytt PB med drygt 2m av Lukas Lindbladh i P19 slägga. Träningskompisen Isak Hjelm har haft bättre dagar men han kommer igen som den fighter han är. Guldgruppens Isabelle Johnfors -08 passade också på att "pärsa" i slägga trots inte alltför lång erfarenhet.

Kvinnor längd vanns av Cornelia Helgesson på nytt PB och äntligen över 5m med resultatet 5.06m. Det för upp henne på klubbens Tio i topp-lista! Tvåa med endast 2cm bakom var Dilek Özgür som nu hoppade över 5m i godkänd vind (tidigare 5.15m i mer än +2.0 vind). Även höjdhopparen Johanna Persson -03 tävlade i längd men troligtvis satt gårdagens ansträngningar från Ystad kvar i benen.

I morgon dags för dag två med bl a spjut, kula, 100 m + 400 m samt 800 m. Hyfsade startfält på både 100 m o t ex 800 m och vi hoppas att solen hjälper oss.

//Mats L o Coach Alex